در جست و جوی حقیقت


 

پیامبر اکرم (ص):
« هرکس شب قدر را با ‌ایمان و محاسبه بیدار ماند تمام گناهان گذشته و آیندهاش بخشیده میشود. »

شب عفو است و محتاج دعایم، ز عمق دل دعایی کن برایم. اگر امشب به معشوق رسیدی، خدا را در میان اشک دیدی؟ کمی هم نزد او یادی از ما کن. کمی هم جای ما او را صدا کن. بگو یا رب فلانی رو سیاه است، دو دستش خالی و غرق گناه است. بگو یا رب تویی دریای جوشان. در این شب رحمتت بر وی بنوشان…

 اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:
اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

 اعمال مشترک:
۱) غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.
۲) خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.
۳) قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود گذاشته و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید.

۴) مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و مناجات زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید:

۵) زیارت بارگاه امام‌حسین(ع) و خواندن زیارت آن حضرت:

۶) احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.
۷) فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.
۸) خواندن دعای زیر و طلب بخشش و رحمت از خدا برای گشایش امور مسلمین و خلق خدا:

 در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

۱) خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت
۲) خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر “اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات”
۳) خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(ص) و خواندن دعای توسل
۴) خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید
۵) خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

 اعمال شب نوزدهم:
۱) صد مرتبه گفته شود: “اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه”
۲) صد مرتبه گفته شود: “اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ”
۳) خواندن دعاهای زیر:

 اعمال شب بیست و یکم:
۱) خواندن دعای جوشن‌کبیر
۲) خواندن دعای زیر:

 اعمال شب بیست و سوم:
۱) خواندن سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان
۲) هزار مرتبه خواندن سوره‌ی قدر
۳) خواندن دعاهای جوشن‌کبیر، مکارم‌الاخلاق و افتتاح
۴) خواندن دعای فرج

۵) خواندن ۸ رکعت نماز و طلب استغفار و دعا برای خلق خدا

نویسنده: reza ׀ تاریخ: دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مرحوم على بن عیسى اربلى در كتاب كشف الغمه مى نویسد: چهل حدیث درباره مهدى موعود به دست آورده ام كه حافظ ابونعیم اصفهانى آنها را جمع آورى كرده و من هم به ترتیبى كه او ذكر نموده ، مى آورم ولى از میان سلسله سند فقط شخص راوى كه از پیغمبر روایت نموده است، نام مى بریم :

حدیث1- رفاه مردم در عصر امام زمان :

ابوسعید خدرى از پیامبر اكرم (ص) روایت كرده كه فرمود :

یكون من امتى المهدى ان قصر عمره فسبع سنین و الافثمان و الافتسع یتنعم امتى فى زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً و الا تدخر الارض شیئاً من نباتها .  

مهدى از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد ، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند كه قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى كند.

مطالعه کامل متن در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يعْدِلُونَ الأنعام﴿١﴾
بَابٌ نَادِرٌ فِي حَالِ الْغَيْبَةِ البقیه الله فی ارضه
1. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بـْنِ عـُمـَرَ عـَنْ أَبـِى عـَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعِبَادُ مِنَ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يـَكـُونُ عـَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِى ذَلِكَ يـَعـْلَمـُونَ أَنَّهُ لَمْ تـَبـْطـُلْ حُجَّةُ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لَا مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَإِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّتَهُ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهـُمْ وَ قـَدْ عـَلِمَ أَنَّ أَوْلِيـَاءَهُ لَا يـَرْتـَابـُونَ وَ لَوْ عـَلِمَ أَنَّهُمْ يَرْتَابُونَ مَا غَيَّبَ حُجَّتَهُ عَنْهُمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ وَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ إِلَّا عَلَى رَأْسِ شِرَارِ النَّاسِ
اصول كافى جلد 2 صفحه 127 رواية 1


ترجمه روايت شريفه :
امـام صـادق عـليـه السـلام فـرمـود: زمـانـيـكـه بـنـدگـان بـه خـداى ـ عـزوجـل ـ ذكـر نـزديـكـتـرنـد و خـدا از ايـشـان بيشتر راضى است ، زمانيست كه حجت خداى ـ عزوجل ـ از ميان آنها مفقود شود و آشكار نگردد و جاى او را هم ندانند و از طرفى هم بدانند كـه حـجت و ميثاق خداى جل ذكره باطل نگشته و از ميان نرفته است

(فضيلت اين زمان براى بندگان ، از اين جهت است كه شخص امام و معجزات او را به چشم نمى بينند و  تنها از روى تـفكر و تامل در آثار و براهين به وجود او معتقد مى شوند و شبهات و وساس شياطين جن و انس هم در آن زمان بسيار است )

در آن حال در هر صبح و هر شام به انتظار فرج باشيد (و بـا ايـن عـمـل غـم و انـدوه را از خـود بـزدائيـد و چـون وقـت ظـهـور مـعـلوم نـيـسـت . هـمـيـشـه احـتـمـال آن مـى رود، و اميد و نشاط شما را زنده نگه مى دارد، از رحمت خدا ماءيوس ‍ نباشد)

زيـرا سـخـت تـريـن موقع خشم خدا بر دشمنانش زمانى است كه ، حجت او از ميان بندگانش مفقود باشد و آشكار نشود، و خدا مى داند كه اوليائش (در زمان غيبت امام هم ) شك نمى كنند و اگـر مـي دانـسـت شـك مى كنند، چشم به هم زدنى حجت خود را از ايشان نهان نمى داشت ، و ظـهـور امـام جز بز سر بدترين مردم نباشد

(يعنى براى از بين بردن آنها و جايگزينى عدل و داد است . يا آنكه غضب خدا در زمان غيبت مخصوص مردم بداست ولى نسبت به مؤ منين رحمت و ثواب است )

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

این صحبت و حرف دل امروز یک بحث یا توجیهی در مورد یکی از سخنان حضرت امیر است که می فرمایند: "آرزوهای بلند اخلاق انسان را گستاخ می کند."

ان سخن هم مانند سایر احادیث معصومین به طور بارزی در زندگی همه ی  ما انسان ها خودش را نشان داده است. هر انسانی در زندگی یک هدف دارد. اما کیفیت این اهداف با یکدیگر متفاوت است. یک هدف متعالی است و دیگری زودگذر. و تلاش آدمی برای نیل به هدف باعث می شود که فکر و ذهن یا حتی ضمیر ناخودآگاه فرد به دنبال دستیابی به آرمانش باشد.

جالب اینجاست که خلقت و ذات ما انسان ها طوریست که اگر فاصله کمی تا هدف و مقصد داشته باشیم، باز هم دلهره، اضطراب و پریشانی را از خودمان نمی توانیم جدا سازیم. که به یقین منشأ این احساسات ایمان ضعیف به خداوند است که او را عامل اصلی موفقیت نمی دانیم.

به هرحال به منظور اینکه در راه نیل به مقصودمان، شیطان بر وسوسه به عدم تلاش ما موفق نگردد،باید افکارمان را اصلاح کنیم و این مهم با بکارگیری دو راهکار نیکو امکان پذیر است.

1)ما به خود اطمینان پیدا می کنیم که فکر و آرمان نیکویی را در سر پرورش می دهیم. پس یک عامل انرژی دهنده سالمی وجود خواهد داشت که یقین پیدا کنیم یک حامی بزرگ، یک خالق و پشتوانه ای که به ما بنده ضعیف کمک می کند و هدف از خلقت ما را همین به انجام رساندن اینچنین اهداف نیکویی می داند در کنارمان است.

یک خالقی که تحسینمان می کند برای متعالی شدن و در راه نیل به مقصود دشمنانمان را خوار می گرداند و بزرگترین حمایت کننده ما محسوب می شود. ما نیز برای رضایت او استوارتر به راه ادامه می دهیم تا عاشق(بنده) و معشوق الهی(پروردگار) از یکدیگر راضی و خشنود باشند.

2)همیشه برای دلسرد و خسته نشدن می بایست هدف بزرگ را به مراحل کوچکتر تقسیم کرد. این را در نظر بگیریم که اصل،رسیدن به انتهای مسیر نیست بلکه اصل، درست به انجام رساندن قدم امروز ماست.

پس چه بهتر که هدف را به عقیده تبدیل کنیم . به این منظور هر حرکتی و هرعملی ما را در جهت نزدیک شدن به عقیده و عملی کردن آن کمک می کند. پس همین بس، به حرکت امروز خویش که ما را به آرمانمان می رساند قانع باشیم تا سردرگمی و دل مشغولی آینده و اضطراب رسیدن به انتهای مسیر آرامش را از ما سلب نکند.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سر آغاز این ویژه نامه تعدادی از احادیث بی شمار از پیامبر اکرم حضرت محمد رسول الله(درود خدا بر او باد) به نقل از منابع روایی شیعه و سنی آورده ایم که به روزگار غریبی اسلام در آخرالزمان و ظهور امام عصر( درود خدا بر او باد) مربوط است. مضامین احادیث آنقدر تکان دهنده و به روز هستند که انگار روزگار ما را مرور می کنند:
پیامبر خدا محمد مصطفی ( که درود خدا بر او باد) در روایتی فرمود:
روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد ، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند .
مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد ، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است .
در آن هنگام خداوند ، آنان را از باران به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد .

مطالعه متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رُوِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ:
لا يکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِيمَانُهُ حَتَّى يحْتَوِي عَلَى مِائَةٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِيةٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ.

فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) يا رَسُولَ اللَّهِ مَا يکُونُ الْمِائَةُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ فَقَالَ يا عَلِي مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ يکُونَ

از رسول خدا (ص) روايت شده که فرمودند ايمان مومن کامل نمي شود تا اينکه
داراي 103 خصلت در فعل و عمل و نيت و باطن و ظاهر گردد.
آنگاه اميرالمومنين( ع) فرمودند: يا رسول الله آن 103 خصلت کدامند؟


فرمودند يا علي از جمله صفات مومن اينست که:

جَوَّالَ الْفِکْرِ- جَوْهَرِي الذِّکْرِ- کَثِيراً عِلْمُهُ - عَظِيماً حِلْمُهُ

انديشه اش بسيار متحرک و پوياست
ذاتا متذکر وبه ياد خداست
علم و دانشش فراوانبردباريش بزرگ

مطالعه متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آثار دعای فرج:

روایات مختلفی به بیان فواید و ویژگی هایی بر دعا کردن برای تعجیل فرج پرداخته است. به قسمتی از آنها اشاره می کنیم:

* فرمایش حضرت ولی عصر (عج): بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است.

* این دعا سبب زیاد شدن نعمت است.

* اظهار محبت قلبی به حضرت است.

* نشانه ی انتظار است.

* زنده کردن امر ائمه ی اطهار(علیهم السلام) است.

* مایه ی ناراحتی شیطان لعیم است.

* نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان است.

* اداء قسمتی از حق آن حضرت است. که اداء حق هر صاحب حقی واجب ترین امور است.

مطالعه متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رؤيت خداوند با چشم، غيرممكن است. زيرا چشم، يك ساختار مادى و جسمانى دارد و فقط از اشياء مادى مي تواند عكس بردارى كند، آن هم نه هرگونه جسم مادى بلكه فقط آن دسته كه منعكس كننده نور، با طيف خاصى باشند.

يعنى چشم حتى توانايى ديدن همه ى اشياى مادى را هم ندارد، چه رسد به موجودات غيرمادى (مانند فرشتگان) ، و چه رسد به وجود مقدس خداوند كه هيچ شكل و تصويرى و هيچ طول و عرض و ارتفاعى ندارد.

اين قبيل نديدن اختصاص به دنيا ندارد و در آخرت نيز با اين چشم مادى نمي توان خدا را ديد.

 

لاتُدركهُ الابْصارُ                 چشم ها او را در نمى يابند

و هوَ يُدركُ الابْصارَ             و اوست كه ديدگان را در مى يابد

وهوَ اللّطيفُ الْخبيرُ             و او لطيف آگاه است

انعام،103

 

اما مرتبه اى از ديدن وجود دارد كه مرتبه ى متعالى است و نه تنها امكان پذير است،بلكه از برترين هدف هاى زندگى مى باشد.اين مرتبه،به وسيله ى «قلب» است.

امام صادق (ع) به يكى از ياران خود،درباره ى اين خبر كه رسول خدا (ص) پروردگار را مشاهده كرد و مؤمنان نيز پروردگار را مشاهده مي كنند، فرمود:

«جدّم،كه درود خدا بر او و خاندانش باد، هيچ گاه پروردگارش را با چشم ظاهر نديد. اما بدان كه ديدن بر دو قسم است: ديدن با قلب و ديدن با چشم. كسى كه منظورش از رؤيت، ديدار قلبى است، درست گفته است. اما كسى كه رؤيت را ديدار با چشم بداند، به خدا و آياتش كفر ورزيده. زيرا رسول خدا (ص) فرموده است:كسى كه خدا را با مخلوقاتش شبيه سازد، حقيقتاً كافر است.»

سپس امام (ع) ادامه داد: « من از پدرم شنيدم كه ايشان از پدر خود و او نيز از امام حسين (ع) چنين نقل كرد كه فرمودند: از اميرالمؤمنين (ع) پرسيده شد: اى برادر رسول خدا، آيا پروردگارت را ديده اى؟

و ايشان فرمودند: چگونه پرستش نمايم كسى را كه نديده ام؟ چشم ها وى را از طريق مشاهده نديده است، اما دل ها با حقايق ايمان ديده اند.»

سعدى شيرازى نيز با الهام گرفتن از قرآن كريم كه مى فرمايد خداوند از شاهرگ گردن نيز به ما نزديك تر است، دورى از جمال حق را به كاهلى ها و كوتاهى هاى خود نسبت مي دهد و مي گويد:

 

دوست نزديك تر از من به من است

وين عجب تر كه من از وى دورم

 

چه كنم با كه توان گفت كه دوست

در كنار من و من مهجورم

 

منابع:

كفاية الاثر،انتشارات بيدار

شعر پايانى از كليات سعدى

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

نویسنده: reza ׀ تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تعدادی از احادیث بی شمار از پیامبر اکرم حضرت محمد رسول الله(درود خدا بر او باد) به نقل از منابع روایی شیعه و سنی آورده ایم که به روزگار غریبی اسلام در آخرالزمان و ظهور امام عصر( درود خدا بر او باد) مربوط است. مضامین احادیث آنقدر تکان دهنده و به روز هستند که انگار روزگار ما را مرور می کنند:

پیامبر خدا محمد مصطفی ( که درود خدا بر او باد) در روایتی فرمود:
روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد ، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند .
مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد ، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است .
در آن هنگام خداوند ، آنان را از باران به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد .


اگر در جمع آنها باشی به تو دروغ گویند

برای مطالعه متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید...


ادامه مطلب
نویسنده: reza ׀ تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mobareze.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com